UDRŽITELNOST VE SVĚTĚ KRÁSY
Zeptáte-li se v kosmetickém světě (a nejen v něm) na aktuální trendy, jako odpověď často zazní pojem: „Sustainability".
Udržitelnost produkce a celkovou šetrnost k naší planetě už řeší úplně všichni - od zapálených influencerů přes malé lokální výrobce až po velké kosmetické společnosti, které se zavázaly během několika let zcela přeměnit svoje produkční a obalové koncepty.
Co si ale pod pojmem udržitelnost konkrétně představit?
První, co nám obvykle přijde na mysl, je recyklace. Vždyť už i u nás existuje řada bezobalových obchodů, kde si můžeme nakoupit potraviny i kosmetiku do vlastních nádob, a každý druhý třídí odpad.
Udržitelnost je ale mnohem širší pojem, který ještě před obalem řeší i samotné zdroje a suroviny, jejich původ a především způsob, jakým jsou zpracovány.
Ideálně tak, aby celý proces co nejméně zatížil životní prostředí, spotřeboval co nejméně vody a vytvořil pokud možno minimum odpadu a nulovou uhlíkovou stopu.
Samozřejmostí u řady značek je i označení „cruelty free", které deklaruje, že produkty nejsou testovány na zvířatech, či „vegan". To kromě etického hlediska (produkty neobsahují živočišné složky) přináší i pomyslný přesah zpět k udržitelnosti, neboť současná živočišná produkce má prokazatelně nepříznivý dopad na životní prostředí.
Ve druhé fázi přichází na řadu obal
– ideálně z přírodních, recyklovatelných a rozložitelných materiálů. Opětovně naplnitelné kelímky či obaly vyrobené z recyklovaného plastu nejsou výjimkou! Až 8 milionů tun plastu se každoročně dostane prostřednictví řek a pláží do světových oceánů, a pokud bude tento trend pokračovat, za přibližně tři dekády v nich bude stejné množství plastu jako ryb.
Dánská značka GOSH COPENHAGEN uvádí na trh první produkty v obalech vyrobených z recyklovaných oceánských plastů (OWP).
„Chtěli jsme být jednou z prvních kosmetických značek, která se tímto směrem vydala, ale rozhodně nechceme být jedinou. Věřte mi, oceánského plastu je dost pro všechny,"
říká s úsměvem Rikke Skaarup Hansen, ředitelka R&D oddělení, a vyzývá tak další značky k využití alternativních materiálů třeba právě zmíněný oceánský odpad.
GOSH COPENHAGEN
Skandinávská společnost produkující kvalitní kosmetiku za dostupné ceny je už delší dobu důkazem, že lze věci dělat i jinak. Poté co od roku 2017 uvádí na trh produkty s veganským složením jde nyní ještě dál!
Novinky řasenka Catchy Eyes Mascara Drama a lehký tónující make-up Chameleon Foundation mají obaly vyrobeny z recyklovaných oceánských plastů (OWP).
Za tento počin značka získala i prestižní známku Nordic Swan Ecolabel.
Nejen GOSH COPENHAGEN, ale i další značky mají udržitelnost ve své filozofii.
Kdo, co a jak Vám objasní následující řádky:
COTTAGE
Balení těchto francouzských tělových produktů je 100% recyklovatelné a jeho ekodesign obsahuje až o 15 % méně plastu.
Každý z produktů nese ochrannou známku Imprim'Vert®, která má za cíl povzbudit kosmetické firmy ke konkrétním krokům vedoucím ke snížení dopadu své činnosti na životní prostředí, mimo jiné třeba k tisku etiket přímo na obaly.
MALINNA°
Čisté produkty v biokvalitě ze Slovenska jsou nabité antioxidanty a bylinnými výtažky.
Výroba, která probíhá v Česku i na Slovensku, je bezodpadová, produkty jsou biologicky rozložitelné a výhradně z přírodních složek.
Samozřejmostí je netestování na zvířatech a veganské složení.
MOTHER DIRT
Revoluční probiotický sprej z USA nemění pohled pouze na naši každodenní péči, ale obecně i na celý kosmetický průmysl.
Podle průzkumů dochází při jeho dlouhodobém užívání ke snížení o 2,42 produktů z běžné denní rutiny, 64 % uživatelů zkracuje dobu sprchování a 62 % se shoduje, že si méně častěji myjí vlasy.
CALVIN KLEIN
Globální značka tohoto formátu plní svoji nejnovější vůni CK Everyone do recyklovatelných obalů.
Flakon z průsvitného skla obsahuje 10% podíl postkonzumních recyklovaných materiálů a lze jej po odstranění pumpičkového aplikátoru a elastických částí recyklovat.
Kartonový obal zahrnuje 30 % postkonzumních recyklovaných materiálů.
LUMENE
Finská značka inspirovaná čistotou polární krajiny a s vysoce přírodním složením se v nové sezóně ubírá ještě více směrem k udržitelnosti.
Zvyšuje podíl přírodních a ručně sbíraných složek na maximum, postupně odbourává celofán na krabičkách a obecně přechází k obalům z materiálů, které jsou snáze recyklovatelné.